Onderhoud van boten

Bijgewerkt: feb 4

Net zoals een auto moet uw boot onderhouden worden. Zowel de romp als de motor heeft soms een beetje liefde nodig. Een vuistregel is 1 keer per jaar voor de winter en/of na 100 vaaruren voor de meeste motoren. Controleer dit wel even met de gebruikshandleiding van uw boot of motor. U mag het ons ook altijd vragen


Romp en deck Blijft uw boot gans het seizoen te water? Zoja is een antifouling aan te raden op de romp van de boot. Deze verf moet soms een extra laagje krijgen afhankelijk het gebruik en het watertype op de ligplaats.


Vaar je op zoutwater, dan raden we aan om na gebruik de boot af te spoelen met zoetwater in de haven of thuis. Let op de hoekjes en kantjes waar het zout zou kunnen ophopen. Metalen onderdelen kan je afwassen met een doek gedrenkt in WD-40. Polyester regelmatig schoonmaken en polieren zorgt ervoor dat uw boot jaren na de constructiedatum er nog als nieuw zal uitzien. Een UV-beschermer zal het verkleuren van de gelcoat door zonlicht tegengaan. Sommige kleuren zijn gevoeliger als andere.



Bayliner VR6 Cuddy

De motor Op zoutwater spoel je de motor best met zoetwater na gebruik, dit kan je uit het water doen met de nodige aansluiting. Sommige motoren zijn voorzien van een systeem om ook in het water te kunnen spoelen. Motoren met een intercooling hebben ook een zoutwatercircuit die je kan spoelen. Een jaarlijks onderhoud is de norm. In de winter staan vele boten stil. Het is dan ook beter dat alles ingevet en gespoeld is voor de winterslaap. Wij doen de motor ook op antivries draaien, zo ben je beschermd tegen de vrieskou en gezien onze antivries vettig is ben je ook beter beschermt tegen corrosie. Als de boot in een verwarmde loods staat is een antivries in de motor dus ook interessant. En je motor is beveiligd in het uitzonderlijk geval dat de verwarming niet zou werken naar gewoonte.

Buitenboordmotoren zijn trouwens minder gevoelig aan vrieskou gezien het water afloopt.



V8 Mercruiser

Staartstuk

Is uw boot aangedreven door het populaire Z-drive staartstuk, dan is het belangrijk dat deze ook een jaarlijkse beurt krijgt. Wij controleren dan onder andere de rubbers en het rollement van de huiddoorvoer op tekenen van veroudering. Een kapotte rubber zal ervoor zorgen dat uw boot lekt, een belangrijk puntje dus. De zelfopofferende anodes tegen corrosie dienen vervangen te worden wanneer nodig. De uitlijning van de aandrijving moet regelmatig gecontroleerd worden om vervroegde slijtage te voorkomen.



Mercury gearcase

Vaste as

Is uw boot aangedreven door een vaste as met direct drive of V-drive. De transmissie zit dan in de boot, de asdoorvoer en uitlijning moeten regelmatig gecontroleerd worden. Vanwege de lange as zal elke fout versterkt worden. Wij controleren deze tot op 0.05 mm speling. Ook de glijders in de schroefasdoorvoer moet gecontroleerd en tijdig vervangen worden. Het roer is ook voorzien van een dichting.



Direct drive Mastercraft Prostar

170 keer bekeken0 reacties